De Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden roepen voor het tiende jaar particulieren, gemeenten, agrariërs, scholen en…
World Cleanup Day
Op zaterdag 21 september is het zover: World Cleanup Day. Op deze grootste wereldwijde opruimactie van het jaar gaan we samen met ruim 160 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt geven. En Nederland doet natuurlijk mee! Ons doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfvuil! En vooral ook het verkrijgen van meer waardevolle informatie over het soort afval dat op straat en in het milieu ligt en de herkomst ervan. Dat inzicht is onmisbaar bij het vinden van structurele oplossingen. Hoe meer we te weten komen over het afval, hoe gerichter we namelijk kunnen werken aan oplossingen.
Samen maken we het verschil
Op World Cleanup Day 2018 hebben 18 miljoen vrijwilligers in de 24 tijdzones tussen Nieuw-Zeeland en Hawaii een gigantische hoeveelheid afval uit het milieu gehaald: naar schatting 88 miljoen kilo! Een ongekend succes. Alleen al in Indonesië deden zo’n 7 miljoen mensen mee. De (plastic) vervuiling staat wereldwijd hoog op de agenda. En dat is helaas nodig: de plastic productie neemt nog jaar op jaar toe en daarvan belandt een aanzienlijk deel in rivieren en zeeën.
Daarom roepen we heel Nederland op om de handen uit de mouwen te steken. Samen kunnen we namelijk écht iets doen aan de plasticsoep! De Plastic Soup Foundation coördineert World Cleanup Day in Nederland. Doe jij ook mee? Bekijk welke opruimacties er in jouw buurt al zijn opgezet of zet zelf een cleanup op de kaart.
Over Plastic Soup Foundation
De Plastic Soup Foundation is sinds haar oprichting in februari 2011 explosief gegroeid. Van een groepje gedreven vrijwilligers zonder funding naar 10 fte begin 2017, een zeer bekwaam en betrokken bestuur, een wereldwijd groot en hecht netwerk en een begroting van bijna een miljoen euro in 2016, waarvan vier ton in natura.
Met diverse slimme en geestige campagnes weet de Plastic Soup Foundation grote invloed uit te oefenen op publiek, industrieën en politiek. In 2014 won ze samen met L&DJ PR de Dutch PR Award voor de ‘Beat the Microbead-campagne’ in de categorie ‘Non-profit’.
Ook won ze in dat jaar voor dezelfde campagne ‘de Onderscheiding’. Deze prijs werd uitgereikt aan bijzondere initiatieven die met steun van vermogensfondsen het verschil maken.
In 2016 werd voorzitter Jacqueline Cramer met een ruime meerderheid van stemmen verkozen tot Verschilmaker van 2016. Als voorzitter van Plastic Soup Foundation, hoogleraar duurzaam innoveren aan Universiteit Utrecht, ambassadeur circulaire economie in metropoolregio Amsterdam en voorheen Minister van VROM heeft Jacqueline in 2009 als eerste al de plastic soup bespreekbaar gemaakt in de EU Milieuraad.
Dit bericht heeft 0 reacties